Soroptimist: “Onze verkoop helpt de aanpak van geweld tegen vrouwen” #HeldenVerhalen
Soroptimist is een internationale organisatie die zich inzet voor een betere status voor vrouwen over de hele wereld via opleiding. Om dat te kunnen bewerkstelligen, is de organisatie onderverdeeld in unies voor elk continent, waaronder je nationale en vervolgens lokale afdelingen terugvindt. In België zijn dat er maar liefst 50. Wij spraken met Patricia Vergeylen van Soroptimist België.
Over Soroptimist
“We zijn echt een wereldwijde NGO. Wat ons onderscheidt van vele andere clubs en organisaties is ook vooral dat we één duidelijk afgelijnd doel hebben. We zetten ons klaar en duidelijk in voor vrouwenrechten en de status van de vrouw,” aldus Patricia Vergeylen, Soroptimist International.
“Onze werking zet in op meerdere vlakken. Zo bieden we bijvoorbeeld ondersteuning voor een school in Aalst. Daar helpen we bij de aankoop van leesboeken voor anderstalige kinderen. Doordat lezen in het Nederlands hen meer moeite kost, riskeren ze sneller af te haken. Daarom zijn boeken op hun maat een enorme hulp. Helaas zijn die erg duur: daarom zijn we zo blij om daarin te kunnen ondersteunen.”
“Op lokaal niveau neemt het bestuur vooral het initiatief. Daarnaast kan ook elk individueel lid altijd een project aanbrengen. Ons bestuur roteert ook om de twee jaar. Zo houden we de lokale organisatie fris. Naast het bestuur hebben we ook commissies die zich bezighouden met specifieke projecten.”
Een verschil maken voor elke vrouw
Wat zijn enkele van de verhalen die Patricia zullen bij blijven, vragen we haar? “Een verhaal waar we erg trots op zijn is dat van een studente in Brussel van Albanese afkomst, die haar studies zelf bekostigde met verschillende jobs in de horeca. Toen de lockdown afgekondigd werd, vielen haar inkomsten plots weg. Door oproep te doen op de lokale clubs, hebben we voldoende giften kunnen ophalen voor haar om haar de lockdown toen te overbruggen. Op zoiets kijk ik met enorm veel trots terug.”
“Een ander verhaal is dat van een jonge vrouw uit Zuid-Amerika. Zij was een echte young potential: in haar thuisland heeft ze rechten, economie en criminologie gestudeerd. Ze spreekt bovendien maar liefst vier talen. Toch vond ze hier geen werk. Haar konden we helpen via ons persoonlijk netwerk. Ze tekende intussen een vast contract bij Deloitte.”
“Maar net zo belangrijk zijn al onze bredere campagnes. Zo zetten we erg hard in op de campagne Orange, waarbij we ijveren voor een serieuzere aanpak rond geweld tegen vrouwen. Daarvoor werken we ook samen met overheidsdiensten, politie en justitie. We sensibiliseren rond het probleem dat bestaat in de aanpak van dossiers met betrekking tot geweld tegen vrouwen. We zijn erg trots om op die manier met complexe organisaties als deze te werken, en hopen een echte impact te maken.”
Opbrengsten renderen voor campagnes
“Net omwille van dat belangrijk werk, is het ook net zo belangrijk dat we dit jaar onze geldinzameling konden laten doorgaan,” zegt Patricia. “Met de opbrengsten konden we bijvoorbeeld in Aalst een groot spandoek hangen op de Tereos-toren waarop we mensen sensibiliseren om het nummer 1712 te gebruiken in gevallen van geweldpleging. We steunden ook het project Boompje in Aalst, dat kinderen opvangt van tienermoeders, en ook de vrouwen zelf.”
“Onze Trooper verkoopactie was ook een onverwacht commercieel succes. We hadden verwacht om 300 - 400 stuks van onze chocolade te verkopen, maar dat werden er meteen meer dan 1000. Echt een topresultaat! We zijn dan ook nu al aan het brainstormen over onze volgende verkopen.”