Hoe ons eetfestijn van € 200 naar € 4.500 voorverkoop ging

Een verkoopactie voor je vereniging of goed doel opzetten via een kant-en-klare webshop. Makkelijk, toch? Onze Lukas stond aan de wieg van Trooper webshops en vertelt graag waar hij de mosterd haalde.

ORGANISATIE: ONLINE VERKOPEN IS EFFICIËNTER

“Zomer 2019. Het jaarlijkse eetfestijn van onze Scouts stond voor de deur en de eerste taak in het draaiboek was duidelijk: voorverkoop starten. Die bracht eigenlijk niet veel op. Kort samengevat was onze kaartenverkoop veel werk voor weinig opbrengst. We drukten kaarten, staken die in enveloppen en verdeelden die over de leden met de vraag ons cash geld en eventuele onverkochte kaarten terug te bezorgen.”

Het probleem

“Het resultaat? Enveloppen raakten niet op hun bestemming of gingen verloren (al dan niet met geld in), er was verwarring aan de kassa (waren die kaarten al betaald?) en ga zo maar verder. Daarnaast kochten leden vooral kaarten voor hun eigen gezin waardoor ‘externen’ niets kochten en ons bereik dus beperkt bleef. De opbrengst van de voorverkoop? Zo’n € 200 voor een eetfestijn van 500 eters.”

De oplossing

“Dat moet beter kunnen, dacht ik. Als we online verkopen kunnen we instant starten, zonder te wachten op drukwerk en zonder de kaarten te moeten verspreiden. We laten mensen online betalen, zodat er geen geld meer verloren gaat en alle opbrengsten meteen op onze rekening staan. Leden kunnen eenvoudig een mailtje sturen naar vrienden en familie met een link om te kopen, waardoor het doelpubliek veel breder wordt. En bovendien: het kost ons veel minder werk. Eén mailtje met een oproep om te verkopen and that's it.”

Bestellen kon eenvoudig online, inclusief betaling

“Ik besloot zelf een webshop te ontwikkelen waar mensen hun gegevens konden achterlaten en konden kiezen wat ze wilden eten. We moesten dan wel rekening houden met transactiekosten per bestelling, maar dat bleek achteraf gezien meer dan de moeite waard: de meerverkoop die we genereerden door online te gaan was vele malen groter dan de commissie die we moesten afdragen.”

“Het eerste opvallende effect na de start: in plaats van één of meer steunkaarten van € 3 kochten mensen volledige maaltijden voor de hele familie. De gemiddelde bestelwaarde was € 43,13!”

We konden live alle bestellingen volgen

“Bijkomend voordeel: we konden live volgen wat er besteld werd en konden dus perfect de hoeveelheden inschatten die we moesten voorzien voor ons eetfestijn. Voorheen gingen we gewoon af op wat er de vorige jaren geconsumeerd werd, wat al eens tot overschotten of tekorten kon leiden. Uiteraard voorzagen we in deze editie wel nog steeds meer dan wat online besteld werd.”

“Natuurlijk stelden we ons ook de vraag ‘wat met mensen die niet online kunnen of willen kopen?’. De papieren kaarten werden regelmatig aan oma’s en opa’s verkocht en we konden toch niet van hen verwachten dat ze online zouden bestellen? Daarom voorzagen we naast de online verkoop nog papieren kaarten, maar wat bleek. Er werd geen enkele papieren kaart verkocht. Iedereen kocht online, ni gezeverd.”

MOTIVATIE: MAAK VAN VERKOPEN EEN SPEL MET EEN SCOREBORD

“’t Was cool. Leden konden gewoon verkopen vanuit hun luie zetel. Maar kon het niet nog beter? Veel verenigingen belonen hun beste verkopers met een prijs om zo de verkoop te stimuleren. Dat kan ook online natuurlijk! We maakten één grote wedstrijd van het verkopen, met een live scorebord.”

“Al onze leden kregen een persoonlijke link naar de webshop. Die konden ze delen met hun vrienden en familie. Sommigen stuurden de link rond per mail, anderen verspreidden papiertjes met de link erop vermeld. Telkens er iets verkocht werd via de link van het lid, kreeg hij/zij punten op het scorebord. Ook je persoonlijke link delen op Facebook leverde punten op. Aan de eerste drie deelden we een mooie prijs uit: 5 kilo chocolade. De wedstrijd bleek erg populair. Het ging zelfs zo ver dat we het scorebord moesten opsplitsen in leden en leiding, anders ging de leiding met alle chocolade lopen!”

De beste drie verkopers (en delers op Facebook) wonnen 5kg chocolade

COMMUNICATIE: MAAK DUIDELIJK HOE LEDEN KAARTEN KUNNEN (VER)KOPEN

“Omdat alles online verliep konden we alles op de voet volgen. We merkten dat er steeds een boost in de verkoop kwam nadat we een mailtje stuurden met de huidige tussenstand en de vraag om te verkopen. We maakten de mailtjes eenvoudig en persoonlijk. Een zinnetje dat het heel goed deed was "nog X punten en je verdient een mooie prijs"!”

“Daarnaast werd ook automatisch een mailtje verstuurd bij elke nieuwe bestelling, zowel naar de besteller als naar de verkoper. Op die manier kreeg de verkoper bij elke bestelling een hoera-gevoel en kon de besteller later terug opzoeken wat hij besteld had en wat zijn code was.”

Leden krijgen een 'hoera'-gevoel telkens iemand via hen iets aankoopt

“Het eindresultaat? Groot succes! Op minder dan een maand haalden we maar liefst € 4.365 op, een gigantisch verschil met onze verkoop ervoor. En eigenlijk heeft het ons minder moeite gekost.”

“Wat meer is: het eetfestijn is niet de enige geldactiviteit van onze vereniging - ook bijvoorbeeld onze taartenslag kon op deze manier een stuk efficiënter. Mensen konden hun adres opgeven voor levering of konden hun taart afhalen met de persoonlijke code. We besloten sindsdien elk van onze fundraisers op deze manier te organiseren.”

GRATIS BESCHIKBAAR

”Hier zat muziek in, besefte ik. Ook andere verenigingen zouden hiermee gebaat zijn. Daarom besloot ik de software die ik bouwde met anderen te delen. Ik maakte het eenvoudig om zelf een account te maken, een betaalformulier met scorebord op te zetten en persoonlijke mailtjes naar de leden en bestellers te sturen. De kosten van onder andere de ontwikkeling, de hosting, het onderhoud en de online betaling worden vereenvoudigd tot één tarief: € 0,50 onder de € 10 bestelwaarde, 5% van de bestelwaarde boven de € 10. Trooper Webshops was ontstaan.”

Je kan zelf gratis een verkoopactie opstarten voor je vereniging of goed doel op www.trooper.be/nl/webshop.

Sjeiren is kijren

Solliciteren

Bedankt! We hebben je sollicitatie goed ontvangen en contacteren je binnenkort.
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Neergepend door:

Katrien De Leeuw

Witty writer bij Trooper. Vrouw van Jelle en ook bekend als de 'mama, mama, mamaaaa!' van Sem (7) en Suze (4).

Recente blogs